Terug naar overzicht

Twaalf innovatieve ondernemers wagen de stap: van klantinzicht naar succesvolle groei

Twaalf bevlogen innovatieve ondernemers, met oplossingen in bijvoorbeeld batterijtechnologie, circulaire baggerindustrie en celweefseltechnologie, zijn van start gegaan met het Market Readiness Program van InnovationQuarter. Dit tien-weken-durende programma, gegeven door Gritd en begeleid vanuit InnovationQuarter, helpt startups een duidelijker beeld van hun klant te krijgen en daarmee hun waarde propositie scherper te formuleren. Dit lijkt zo simpel; je hebt immers het idee bedacht. Toch slaagt 95 procent van de startups in Nederland er niet in om succesvol de markt te betreden en uit te groeien tot scale-up. Tijdens ons Market Readiness Program helpen wij startups met een scherpe focus op de klant en het nemen van consistente vervolgstappen. Dit is de basis voor succesvolle groei en het vinden van de eerste (of volgende) betalende klant.

Deze twaalf gemotiveerde ondernemers gaan van start met dit intensieve programma van tien weken en interviewen daarbij o.a. circa 50 (potentiële) klanten. Maar wat verwachten de deelnemers van dit programma en wat is de reden van deelname? We vroegen het deelnemers tijdens de kick-off.

Een helder klantbeeld: van inzicht naar commitment

‘Het programma bevestigt of we met de juiste dingen bezig zijn’, Christine Fraser, Asimovo. ‘Met dit programma willen we beter inzicht krijgen of Product-a-a-Service businessmodel hetgeen is, waar onze klant behoefte aan heeft’, Tanja Dijk, Circular Battery. Ook Tom Kloosterman, Blauwe Bagger, ziet het programma als een versneller om helder te krijgen wie de eerste (potentiële) klant is om zo hun prototype verder te ontwikkelen. Aydin Oztunali, Initio Cell, bevestigt ook de meerwaarde van inzicht in klantbehoeften en voegt eraan toe dat je versneld verbindingen legt met (potentiële) klanten.

‘Getting the unknowns clear’

‘Het doel van het programma? Getting the unknowns clear’, Stephan Botz, Gritd. ‘Iedereen kan een droom verkopen, de vraag is: wie gaat daadwerkelijk jouw product kopen en er echt voor betalen? We begeleiden de startups intensief in deze tien weken om dat helder te krijgen. Sommige deelnemers kunnen tijdens het programma enkele hobbels ervaren. Dit omdat de inzichten vanuit de (klant)gesprekken vaak anders zijn dan verwacht. Ook dat is een uitkomst en geeft je weer sturing om je product-propositie of marktstrategie aan te scherpen.’

Een voorbeeld hiervan is het bedrijf PEAX, met een digitale oplossing voor de tuinbouwsector. Vooruitlopend op het programma ontvingen zij individuele coaching vanuit InnovationQuarter en ontdekten ze dat zich focusten op een mindere geschikte markt voor hun product. ‘Toen we vragen stelden aan onze initiële markt, bleven we vaak verward achter en nu we onze vragen stellen aan de nieuwe potentiële markt, valt opeens alles op zijn plek’, Guus van Heijningen, PEAX.

Consistente groei en marktvalidatie: een sterke basis voor startups

‘Het Market Readiness Program is een waardevol programma, dat deelnemers het belang bijbrengt van consistente groei en een grondige marktvalidatie. Dit levert een ondernemer focus in aandacht, tijd en geld en daarmee een grotere kans op succes. Door hiermee al in een vroege fase een sterke basis te leggen, plukt een bedrijf daar in haar vervolgstappen naar scale-up de vruchten van.’ Didier Limpens, Senior Financial Business Developer InnovationQuarter en Programma Manager van het Market Readiness Program.

Let’s meet: de twaalf innovatieve ondernemers

De komende tien weken volgen we deze twaalf innovatieve ondernemers om te zien welke essentiële stappen zij zetten met hun onderneming.

Een ontwikkelaar van een hoog-energiedichte, circulaire groene batterij.

Een ontwikkelaar van de HyER Power Plant die efficiënt warmte en elektriciteit produceert met behulp van waterstof.

Een ontwikkelaar van cloud gebaseerd platform voor het ontwikkelen en testen van robots.

Een ontwikkelaar van aandrijving voor ‘cubesats’ voor efficiëntere en duurzamere ruimtevaart.

Een ontwikkelaar van een scheidingstechniek voor het circulair verwerken van baggerspecie.

Een ontwikkelaar van een data-gedreven platform voor voorspelling van (ultra) zeldzame en weesziekten.

Een ontwikkelaar van een chip, op basis van celweefseltechnologie, voor onderzoek en ontwikkeling van medicijnen.

Een ontwikkelaar van een AI-platform voor het automatiseren van uiteenlopende taken en processen, om daarmee de productiviteit te verhogen en werkdruk te verlagen.

Een ontwikkelaar van een data-gedreven AI-dashboard voor het maken van efficiënte en duurzame beslissingen in de voedingssector.

Een ontwikkelaar van een data-gedreven tool voor het oplossen van het arbeidstekort in de maritieme sector, met de Rotterdamse haven als eerste focus.

Een ontwikkelaar van een data-gedreven dashboard voor impactanalyse en -reporting.

Een ontwikkelaar van ‘end-to-end’ beveiligingssoftware, die de cyberveiligheid verhoogt en om kan gaan met de dreiging vanuit quantum computing.

Meer informatie

Mocht je meer informatie willen over het Market Readiness Program of ben je een innovatieve startup en geïnteresseerd in de volgende editie van het Market Readiness Program, die start op 8 mei? Neem dan contact op met Didier Limpens.

Didier Limpens

Didier Limpens

Senior Financial Business Developer