Terug naar overzicht

FD / Probeer maar eens een groen flesje helemaal groen naar Amerika te krijgen

Door Pieter Lalkens / FD. Heineken probeert het transport van fabriek naar haven emissieloos te maken. Dat is keiharde noodzaak, want anders loopt de Amerikaanse consument weg. Maar de Groene Corridor is geplaveid met hobbels.

FD Heineken Groene Corridor© FD Studio

De Gouwenaar 2 heeft net de containerterminal in Alphen aan den Rijn verlaten. Aan boord van het binnenvaartschip staan 52 containers met flesjes Heineken-bier, bestemd voor de Amerikaanse markt.

Trots toont Diederik Antvelink zijn schip, zoals bewoners hun nieuwe huis aan gasten laten zien. De Gouwenaar 2 is niet zo maar een schip. Hiermee, zegt Antvelink, wordt een belangrijke stap gezet in de eerste klimaatneutrale transportroute in Nederland. De diesel-elektrische aandrijving van het schip vermindert de uitstoot van CO₂ en andere schadelijke gassen. ‘En over drie jaar schakelen we over op waterstof’, aldus Antvelink, directeur van logistiek bedrijf Nedcargo.

De Groene Corridor, luidt de hippe projectnaam voor de route van circa 84 kilometer, die begint bij de Heineken-brouwerij in Zoeterwoude en eindigt in de Rotterdamse haven. Het stuk ertussen bestaat uit de N11 naar Alphen aan den Rijn en vervolgens het water van de Gouwe, de Hollandse IJssel en de Nieuwe Maas. Een route door Hollands polderlandschap voor een flesje Heineken dat uiteindelijk in de koelkast van de bewuste Amerikaanse consument belandt.

Geen vrijblijvende afspraken

Heineken is de initiator van de groene route, maar het bedrijf is niet de enige partij in de onderneming. Afgelopen zomer ondertekenden in totaal twintig bedrijven, overheden en instellingen een verklaring waarin ze elkaar beloven hun best te doen de klimaatneutrale route te realiseren. Ook InnovationQuarter is een van de partijen die zijn handtekening onder de intentieverklaring zette.

Lees hier het hele artikel in het FD!