Terug naar overzicht
Op 5 en 6 maart is de Nederlandse ruimtevaart met een handelsdelegatie van 25 mkb-bedrijven en instellingen goed vertegenwoordigd tijdens een handelsmissie naar de Duitse Hanzestad Bremen. Delegatieleider en Netherlands Space Office-directeur Harm van de Wetering begrijpt de animo. Bremen is een hotspot van ruimtevaartactiviteit in Europa, die volop kansen biedt voor Nederlandse partijen.

Nederlandse ruimtevaart gaan met 25 mkb-bedrijven op handelsmissie naar Bremen

Waarom is het belangrijk voor Nederlandse ruimtevaartbedrijven om over de grens te kijken?
‘Nederland heeft een zeer innovatieve ruimtevaartsector, die gespecialiseerd is op bepaalde gebieden, zoals sensoren, satellietinstrumenten, raketonderdelen en zonnepanelen. Veel van die technologie wordt ontwikkeld voor ESA-programma’s, waarin we samen optrekken met andere lidstaten. Maar ook buiten institutionele partijen als ESA en NASA is steeds meer vraag naar ruimtevaarttechnologie. Nederland heeft het klimaat en de kwaliteiten in huis om wereldwijd een substantieel aandeel in deze groeiende markt op te eisen.’

En dat begint dan bijvoorbeeld met een handelsmissie in Duitsland?
‘Inderdaad. Dit is een uitgelezen kans om nieuwe connecties te maken tussen Nederlandse en Duitse bedrijven en instituten in de ruimtevaart. En om banden aan te halen tussen partijen die in het verleden al hebben samengewerkt. Want ook in het verleden is met succes samengewerkt. Denk bijvoorbeeld aan het Duits-Nederlands-Belgisch satellietinstrument SCIAMACHY, dat vloog op de ESA-satelliet Envisat. Of het aardobservatie-instrument Tropomi. De data over luchtkwaliteit die deze missie oplevert, wordt deels verwerkt door het Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt.’

Wie gaan er allemaal mee op deze Handelsmissie?
‘We hebben een heel gemêleerd gezelschap, met mkb-bedrijven op het gebied van onder meer structuren van satellieten en raketten, kleine satellieten, materialen, sensoren en robotica. Het NSO speelt vooral een faciliterende rol. Wij maken het mogelijk dat zoveel mogelijk partijen elkaar goed leren kennen.’

Wat staat de delegatie te wachten op 5 en 6 maart?

‘We brengen een bezoek aan verschillende bedrijven en instellingen in Bremen, zoals DLR, Airbus Defence and Space, OHB en Fraunhofer IFAM. Behalve rondleidingen door de faciliteiten is er ook gelegenheid voor alle partijen, zowel de Duitse als de Nederlandse, om zich te presenteren. En dan zijn er nog de informele momenten om verder te praten, zoals bij het diner dat wordt gehost door minister Sigrid Kaag van Buitenlandse Handel. Op de tweede dag zullen Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima een deel van het programma bijwonen en is er een seminar met Duitse partners over de toekomst van de ruimtevaarteconomie.’

Worden er tijdens zo’n handelsmissie ook concrete resultaten geboekt of komt dat later?
‘Los van alle nieuwe inspiratie en contacten die we zullen opdoen, worden er ook twee letters of intent (LoI) getekend. De provincie Zuid-Holland en brancheorganisatie SpaceNed gaan samenwerken met deelstaat Bremen en het Bremer ruimtevaartcluster AviaSpace. Zuid-Holland en deelstaat Bremen profileren zich beide als “space regio” en kunnen veel van elkaar leren. Rond Bremen is een sterk ruimtevaartcluster en in Zuid-Holland, waar veel leden van SpaceNed gevestigd zijn, is zelfs een heuse Space Campus in ontwikkeling. OHB en Airbus willen hun samenwerking verder uitbouwen rond de ontwikkeling van zonnepanelen voor toekomstige satellietplatformen. Dat zijn mooie, concrete resultaten.’


De rol van InnovationQuarter
Ook business developer Bert Klarus van InnovationQuarter gaat mee op handelsmissie. ‘Doel van de LoI is het versterken van de samenwerking tussen de space-ecosystemen in de regio bremen en die in Zuid-Holland. Na de handelsmissie zal er door betrokkenen een actie-agenda worden ontwikkeld met concretere programma’s en projecten om die samenwerking vorm te geven. InnovationQuarter ondersteunt met haar kennis en ervaring het concretiseren van de LoI naar de actie-agenda en helpt bij het tot stand brengen van concrete samenwerkingen tussen partijen uit beide regio’s.


Wanneer is de handelsmissie – wat u betreft – een succes?
‘Als bedrijven elkaar niet alleen tijdens deze handelsmissie ontmoeten, maar elkaar ook in de toekomst weten te vinden. Misschien zijn er over vijf of tien jaar wel partijen die succesvol samenwerken aan een groot project van ESA of aan een commerciële kans, omdat ze elkaar ooit tijdens deze handelsmissie hebben ontmoet. Dat zou, op de lange termijn, een mooi resultaat zijn.’

Bron: Netherlands Space Office