Terug naar overzicht

Rail Connected heeft de sleutel in handen om de Europese spoorwegen te digitaliseren

De Europese Green Deal streeft ernaar om de EU te transformeren tot een klimaatneutrale en circulaire economie. Spoorwegen spelen hierbij een cruciale rol en de verwachting is dat het treinverkeer met 40% toeneemt in het komende decennium. Europese spoorwegen digitaliseren is de sleutel om deze groei in goede banen te leiden. Of beter gezegd; rails.

Rail Connected ontwikkelt een draadloze sensor die passerende wielen van treinen detecteert, een assenteller. Op het spoor is het van cruciaal belang dat je exact weet waar de treinen zich bevinden. Deze sensor is daarom een essentiële component om het treinverkeer veilig te laten verlopen. De sensor meet op welk spoor een trein rijdt en wanneer het spoor weer vrij is voor ander treinverkeer. Momenteel wordt dit gemeten met bedrade meetapparatuur in het spoor, maar daar gaat de draadloze assenteller van Rail Connected verandering in aanbrengen. 

Door 5G hebben we geen dure ondergrondse kabels meer nodig 

“Volgens Jan-Wick Kranenburg, CEO van Rail Connected, hebben de huidige assentellers veel kabels en leidingen nodig voor zowel voeding als datacommunicatie. Hetgeen betekent dat er voor 20.000 assentellers een grote hoeveelheid kabels en leidingen getrokken moeten worden. Dit vergt veel tijd en kosten, vooral omdat er veel graafwerk nodig is langs het spoor. Het idee voor de draadloze assenteller ontstond vijf jaar geleden toen ProRail aan ‘de markt’ vroeg of er iets draadloos bedacht kon worden om treinen te detecteren in o.a. de havengebieden. Dit was het startpunt voor de ontwikkeling van de draadloze assenteller.” 

ProRail vervangt de komende jaren het huidige treinbeveiligingssysteem ATB door ERTMS. De afkorting ERTMS staat voor European Rail Traffic Management System en is de Europese standaard voor treinbeveiliging- en besturing. ERTMS is hét digitale spoorplatform van de toekomst. Een assenteller is een cruciaal onderdeel van deze ERTMS-implementatie. Met ERTMS maken spoorbeheerders zoals ProRail de stap van een analoog naar een digitaal spoor. Daarmee rijden treinen veilig en sneller. Ook maakt het Europees treinverkeer makkelijker. Zo kunnen er dus meer treinen ingezet worden en voldoen de beheerders aan de eisen van deze tijd. Inclusief makkelijk en duurzaam reizen door heel Europa. Daarom zijn draadloze assentellers de toekomst om te voldoen aan de groene ambities van de EU!

Op het goede spoor met 5G

Rail Connected maakt gebruik van 5G vanwege de snelle verbinding en de korte reactietijd in de communicatie. 5G biedt een hoge uptime van het netwerk én de mogelijkheid om bepaalde processen en applicaties voorrang te verlenen. Doordat de data op een energiezuinige manier wordt verstuurd, is het mogelijk om volledig draadloze producten te gebruiken met een lange levensduur.  

Met de huidige 4G technologie is het voor Rail Connected niet mogelijk om op grote schaal te voldoen aan de zeer hoge veiligheidsnormen van het spoor. Het gebruik van een 5G testnetwerk bij DoIoT & Unmanned Valley stelt Rail Connected in staat om onderzoek te doen naar de unieke kansen die 5G biedt. Deze technologie heeft alles in zich om de assenteller van de toekomst mogelijk te maken.  

Bekijk hieronder hoe Rail Connected 5G het spoor gaat veranderen: 

Subsidie en ondersteuning 

Meer weten over deze interessante case en over de subsidieregeling rondom de 5G-faciliteit bij Do IoT Fieldlab? Lees er alles over op de website van Do IoT.  Voor bedrijven die 5G-innovaties in Zuid-Holland willen ontwikkelen en testen is hulp beschikbaar in de vorm van subsidie, matchmaking en expertise. En download onze gratis 5G gids hier om helemaal up-to-date te zijn. 

Heb je een goed 5G-idee of zoek je meer informatie?
Kijk hier of neem contact op met Jos Maccabiani (InnovationQuarter), Lenneke de Voogd (Do IoT Fieldlab) of Grisjo Koers (provincie Zuid-Holland). 

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Neem gerust contact met ons op.

Jos Maccabiani

Senior Business Developer Digital Technology