Terug naar overzicht

De week van Nederlandse businesskansen in China

Met een slag op de gong opent Z.E. Wu Ken, Ambassadeur van de Volksrepubliek China in Nederland, samen met Jaap Smit, Commissaris voor de Koning in Zuid-Holland, op ceremoniële wijze de 4e editie van de China Business Week. Een week voor Nederlandse exporterende bedrijven die in het teken staat van zakelijke kansen met China. Het openingsevent vond plaats op het Provinciehuis in Den Haag.

Met een slag op de gong openen Z.E. WU Ken, Ambassadeur van de Volksrepubliek China in Nederland, samen met Jaap Smit, Commissaris voor de Koning in Zuid-Holland, op ceremoniële wijze de 4e editie van de China Business Week.

China Business Week

In aanwezigheid van meer dan 80 geïnteresseerde Nederlandse ondernemers uit diverse sectoren en een aantal Chinese delegaties kon de start van de China Business Week op een warme belangstelling rekenen.

Naast de ceremoniële opening door de Chinese ambassadeur Wu Ken en Commissaris van de Koning Jaap Smit woonden enkele vooraanstaande overheidsvertegenwoordigers uit China de eerste dag van dit vierdaagse event bij: Vice-Governor Liu Yuankun van de Chinese Provincie Guizhou, mevrouw Jin Hong, Deputy Director voor het Trade Development Bureau van het Ministry of Commerce in China en de heer Zhang Guosheng, Commercial Counsellor bij de Chinese Ambassade in Den Haag. Ook Ernst Noorman (Directeur Internationale Programma’s bij RVO) en André Driessen (Directeur Internationaal Ondernemen bij Ministerie van Buitenlandse Zaken) leverden een inhoudelijke bijdrage aan de opening.

China Business Week 2017 op het Provinciehuis in Den Haag

Kansen voor Nederland in China

De Chinese economie ontwikkelt zich gestaag en biedt kansen voor zowel grote als kleinere, gespecialiseerde Nederlandse ondernemingen in opkomende sectoren in China zoals:

  • SMART Cities / Urban development
  • Water & Environmental protection technology
  • Horticulture
  • Life Sciences & Health en Elderly Care
  • High Tech Systemen & Materialen (HTSM)

De Chinese maak- en service-industrie heeft behoefte aan buitenlandse technologie en expertise. De Chinezen consumeren steeds meer. Ze zijn bereid en in staat om meer geld uit te geven aan kwaliteitsproducten. Zo ontstaan er meer mogelijkheden voor exporterende Nederlandse bedrijven.

Na de officiële opening en introducties op zakendoen in China door vertegenwoordigers van het Nederlandse economische postennet in China (ambassade, consulaten, NBSO’s), werd in workshops nader ingezoomd op een aantal speerpuntsectoren in Zuid-Holland die nauw aansluiten bij opkomende bedrijfstakken in China. Daar liggen de zakelijke kansen voor de toekomst. Onderdeel van het programma waren ook 1-op-1 gesprekken door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), de Kamer van Koophandel (KvK) en InnovationQuarter met zo’n 50 ondernemers waarin hun individuele (groei)ambities en wensen voor ondersteuning zijn besproken.

China Business Week 2017 op het Provinciehuis in Den Haag

Partners in Zuid-Holland

InnovationQuarter werkte bij het organiseren van het China Business Week-event in Den Haag samen met partnerorganisaties in de regio: The Hague Business Agency, Rotterdam Partners en Dutch-Sino Business Promotions (DSBP). Ook de Provincie Zuid-Holland leverde een actieve bijdrage aan het succes van het event en stelde haar Provinciehuis als locatie voor het evenement ter beschikking.

Tijdens de China Business Week, die van 6 tot en met 11 november duurt, konden ondernemers die graag de Chinese markt willen betreden zich verdiepen in hun kansen en de ‘do’s and dont’s van het zakendoen met Chinese partners. Het evenement vond plaats in Den Haag, Zwolle, Den Bosch en Maastricht en werd georganiseerd door RVO en regionale partners zoals InnovationQuarter.

Nieuwsbrief