Terug naar overzicht

Vijf ondernemers vertellen: klantinzicht, de basis voor succesvol ondernemen

De afgelopen tien weken hebben twaalf gedreven innovatieve ondernemers essentiële stappen gezet in de groei van hun onderneming door deelname aan het Market Readiness Program. Na deze intensieve weken sloten we het programma af en keken terug op het programma. Wat hebben de ondernemers de afgelopen periode geleerd? We vroegen het vijf deelnemers.

Market Readiness Program

Changing mindset: customers first!

Jan Willem-Spruit, Kinergizer, benadrukt de waarde van het programma: ‘Je leert echt anders te denken. Succesvol ondernemen vraagt om een mindset die zich richt op de behoeften van de klant, en niet alleen op de technologie. Het duurde even voordat dit kwartje viel, omdat je vanuit passie in je eigen innovatie gelooft. De strenge, maar eerlijke feedback van de experts helpt je daarbij. Ze trekken je uit je tunnelvisie, wat essentieel is om verder te komen als ondernemer. Ik ben het programma, de experts en mijn coach dankbaar. Ik ga positief verder met onze onderneming en deze nieuwe mindset: customers first!’

Klantinzicht en focus

Naomi Hija, EviSafe, een applicatie voor huiselijk geweld, beschrijft het programma als intens en confronterend, maar vooral waardevol. “Dankzij diepgaande interviews werd onze probleemstelling voor slachtoffers en gemeenten helder. Hoewel ik me te veel richtte op behoefte van de gemeente, leerde ik dat de slachtoffers centraal moeten staan. Het programma heeft ons geholpen gestructureerd onderzoek te doen en onze markt effectief te benaderen met een product dat makkelijk te financieren is en voldoet aan de behoeften van beide partijen. Dit leidde tot meer focus, gesprekken met de juiste stakeholders, onze eerste investeerder, en nieuwe samenwerkingen. De belangrijkste take-away heb ik geleerd van mijn coach, Anne-Claire van Altvorst, gedurende het programma. ‘Ga altijd op zoek naar het probleem’. De markt is helder, het probleem van verschillende partijen is duidelijk, ons product is concreter en onze strategie is scherper. Kortom, we zijn klaar voor de toekomst.”

Ook Vincent Doedée, Sustainable Ships bevestigt de meerwaarde van klantinzicht en focus. Het programma hielp hen het echte probleem in hun markt te vinden door zich te concentreren op één doelgroep, namelijk schipeigenaren. Dit resulteerde in waardevolle inzichten die hen in staat stellen verder te werken aan hun oplossing, het bouwen van gebruiksvriendelijke tools voor het verduurzamen van de maritieme sector.

Het vinden van het klantprobleem

Urban Reef en AquaSmartXL laten zien dat het kan: het vinden van een klantprobleem. Urban Reef heeft een innovatie in het 3D-printing van keramiek met vormen die veilige plekjes bieden voor allerlei organismen. Pierre Oskam vertelt: ‘Er is veel interesse in onze innovatie, bijvoorbeeld van kunstenaars. Maar dit is enkel interesse, hier kunnen we geen schaalbaar model opbouwen. Daarom zijn we gestart met het Market Readiness Program. We hebben veel interviews afgenomen en vonden onze klant met een duidelijk probleem en een heldere behoefte aan een oplossing: Rijkswaterstaat. Zij verbeteren de waterkwaliteit in oevers nu met oude bomen, wat elke zeven jaar moet worden herhaald. Een tijdrovende klus. Onze innovatie verbetert de waterkwaliteit, trekt organismen aan en hoeft niet te worden vervangen. We gaan nu een pilot draaien bij een uiterwaard aan de Maas. Dit biedt veel perspectief voor Urban Reef.’

Urban Reef

Ook AquaSmartXL boekt successen. Marlon Drinkwaard vertelt dat hun aquadrones al een oplossing bieden voor Asset Managers binnen de maritieme sector. ‘Maar dat is niet voldoende. Het programma heeft ons geholpen te ontdekken dat managers die in de haven verantwoordelijk zijn voor logistiek, operatie, HSE en financiën ook kunnen profiteren van de services van AquaSmartXL. Door interviews met personen in deze verschillende functies werd dit duidelijk, en zij zijn geholpen met onze innovatie. Dit geeft ons weer handvatten om verder te ontwikkelen.’

Commitment en open-minded

Didier Limpens, InnovationQuarter, blikt terug op de afgelopen editie en benadrukt commitment en openstaan voor een mindset shift. ‘Het programma is intens, aangezien het slechts tien weken duurt en we veel van je vragen, namelijk het liefst 50 interviews. Het is veel, maar waardevol. Alleen uit veel klantinterviews haal je waardevolle inzichten en kun je verder bouwen aan je onderneming. Het is belangrijk dat je openstaat voor deze nieuwe inzichten, feedback en tegenvallers. Open vragen stellen aan je (potentiële) klanten brengt je verder. Dat is lastig, maar alleen dan boek je succes.’

Nieuwe ronde


3 oktober start er weer een nieuwe ronde van het Market Readiness Program. Interesse? Bezoek de programmapagina voor meer informatie of meld je alvast aan voor de volgende ronde: Market Readiness Program – start october (innovationquarter.nl)

Dit zijn de twaalf deelnemers van deze editie van het Market Readiness Programma:

We blijven ze uiteraard volgen in de ontwikkeling van hun onderneming.

Ontwikkelaar van blauw lichttherapie voor thuisgebruik om daarmee inflammatoire huidaandoeningen effectief te behandelen.

Richt zich op verduurzaming van de scheepvaartindustrie. Ontwikkelt innovatieve technologieën en oplossingen om de milieu-impact van schepen te verminderen.

Service provider die met zelf ontwikkelde aquadrones en robots die onderhoudsinformatie verzamelen van water gerelateerde infrastructuur, zoals bruggen, kademuren, steigers en sluizen.

Ontwikkelaar van AI-platform dat het hele wervings- en selectieproces automatiseert, daarbij discriminatie beoogt weg te nemen en zodoende gelijke kansen voor werkzoekenden creëert

Ontwikkelaar van een AI-gedreven app die ontworpen is om huiselijk geweld te detecteren en uiteindelijk te voorkomen. Daarbij wordt tevens bewijslast vastgelegd voor aangifte bij politie.

Ontwikkelaar van een  AI-gedreven cybersecurity-oplossing met een focus op niet-technische gebruikers waardoor geavanceerde beveiliging toegankelijk wordt en bijdraagt aan een veiligere online gemeenschap.

Ontwikkelaar van snelle, elektrische boten met een speciaal ontworpen romp. Hierdoor is het energieverbruik 50% lager en is de actieradius verdubbeld.

Ontwikkelt een opslagsysteem voor waterstofperoxide, een groene, niet-giftige brandstof die kan worden gebruikt in voortstuwingssystemen om satellieten de ruimte in te sturen.

Ontwikkelaar van een SaaS-platform voor industriële bedrijven, ontworpen om bedrijfskennis en expertise te verzamelen, te beheren en te delen met gebruikers, op zowel kantoor als in het veld.

Ontwikkelaar vanbioreceptieve, 3D geprinte keramieken “Reefs” met ontwerpen op basis van bio-based algoritmen  om diverse habitatten te bieden voor emergente ecologiën.

Werkt aan innovatieve energieoplossingen die ononderbroken prestaties van apparaten garanderen en zo een verschuiving naar duurzamere en efficiëntere industriële activiteiten bevorderen.

Ontwikkelaar van een hightech cabine, met vier bewezen therapieën in één, die een geautomatiseerde behandeling van 20 minuten uitvoert, waarmee stress volledig wordt geelimineerd.

Over het Market Readiness Program

95 procent van de startups in Nederland slaagt er niet in om succesvol de markt te betreden. Tijdens het Market Readiness Program helpen wij startups met een scherpe focus op marktvalidatie en consistente groei om hun eerste of volgende betaalde klant te vinden en de kans op succes te vergroten. Dit programma biedt de begeleiding en tools die nodig zijn om door te breken in de markt.

Meer weten? Neem gerust contact met mij op.

Didier Limpens

Didier Limpens

Senior Financial Business Developer

 

Nieuwsbrief