Terug naar overzicht

Twaalf innovatieve ondernemers van start met tweede editie Market Readiness Program 2024

Twaalf gedreven en innovatieve ondernemers, met oplossingen variërend van ruimtevaarttechnologie en robotisering van onderhoudsinformatie tot huidzorgtechnologie, zijn begonnen aan de tweede editie van het Market Readiness Program van dit jaar. Dit tien weken durende programma van InnovationQuarter helpt startups op een gestructureerde manier klantinzicht te verkrijgen en op basis daarvan hun waardepropositie aan te scherpen en hun product of dienst te valideren. Dit lijkt misschien eenvoudig; je hebt immers het idee bedacht. Toch slaagt 95 procent van de startups in Nederland er niet in om succesvol de markt te betreden en uit te groeien tot een scale-up. Tijdens het Market Readiness Program helpen wij startups door middel van een scherpe focus op de klant en consistente groeistappen om hun eerste (of volgende) betalende klant te vinden en succesvol te worden.

Deze twaalf gemotiveerde ondernemers starten met dit intensieve programma van tien weken waarin ze ongeveer 50 (potentiële) klanten en betrokkenen bij het aankoopproces zullen interviewen. Maar wat verwachten de deelnemers van dit programma en wat motiveerde hen om deel te nemen? We vroegen het hen tijdens de kick-off in Bleyenberg, Den Haag.

Market Readiness Program kick-off

Klantinzicht: de basis voor groei

‘We hebben een product dat werkt, het is nu van belang om de klantbehoeften scherp te hebben voor verdere groei van onze onderneming,’ zegt Vincent Doedee van Sustainable Ships. Ook Francesca van Marion van Ceres Space bevestigt de meerwaarde van klantinzicht: ‘We staan op het punt om onze eerste tests uit te voeren om technische aannames te valideren. Tegelijkertijd is het ook belangrijk om onze markt scherp te hebben. Dit is iets waar we als technici van nature niet per se op gericht zijn, maar het is essentieel om je (potentiële) klant duidelijk in beeld te hebben. Daar gaat het Market Readiness Program ons de komende tien weken bij helpen.’

Nieuw: interviewtechnieken

In deze korte periode van tien weken worden de deelnemers gevraagd om zoveel mogelijk (potentiële) klanten te interviewen, het liefst minimaal 50. Dit is waardevol (en noodzakelijk) om een goed beeld te krijgen van de klantbehoeften en om te bepalen aan welke vereisten jouw innovatie moet voldoen en hoe je deze het beste in de markt kunt zetten. ‘Het gaat niet alleen om de hoeveelheid interviews, maar ook om het resultaat dat je uit deze gesprekken haalt. En dat begint bij: het stellen van de juiste vragen,’ zegt Sarah Lee Ketner, trainer bij Gritd en tevens acteur.

In de tweede sessie van het Market Readiness Program speelt Sarah Lee de rol van (potentiële) klant voor elke deelnemer om hen te leren goed te luisteren en de juiste vragen te stellen. ‘Een valkuil van veel ondernemers is dat ze tijdens een interview met de klant vaak sturen op het antwoord dat ze graag willen horen of al bezig zijn met het verkopen van hun product. Het belangrijkste van een interview is goed te luisteren.’ Interviewtechnieken is een nieuw onderdeel van het Market Readiness Program om deelnemers hierin te begeleiden en daarmee nog meer waardevol inzicht uit de gesprekken te halen.

Leren van peers: shared best practices

De twaalf deelnemers van het Market Readiness Program hebben innovaties in verschillende sectoren, van gezondheidszorg en energie tot de maritieme industrie. ‘Ondanks de uiteenlopende business cases delen deze ondernemers veel dezelfde uitdagingen. Het samenbrengen van deze innovatieve ondernemers maakt het programma uniek,’ zegt Anne-Claire van Altvorst van InnovationQuarter. Ook David Aubert van Phlecs beaamt dit: ‘We zitten immers in hetzelfde schuitje als ondernemers en het is heel waardevol om van andere ondernemers te horen wat wel of juist niet heeft gewerkt.’

Dit zijn de twaalf deelnemers van deze editie van het Market Readiness Programma:

We blijven ze uiteraard volgen in de ontwikkeling van hun onderneming.

Ontwikkelaar van blauw lichttherapie voor thuisgebruik om daarmee inflammatoire huidaandoeningen effectief te behandelen.

Richt zich op verduurzaming van de scheepvaartindustrie. Ontwikkelt innovatieve technologieën en oplossingen om de milieu-impact van schepen te verminderen.

Ontwikkelaar van aquatische drones en robots die onderhoudsinformatie verzamelen van water gerelateerde infrastructuur, zoals bruggen, kademuren, steigers en sluizen.

Ontwikkelaar van AI-platform dat het hele wervings- en selectieproces automatiseert, daarbij discriminatie beoogt weg te nemen en zodoende gelijke kansen voor werkzoekenden creëert

Ontwikkelaar van een AI-gedreven app die ontworpen is om huiselijk geweld te detecteren en uiteindelijk te voorkomen. Daarbij wordt tevens bewijslast vastgelegd voor aangifte bij politie.

Ontwikkelaar van een  AI-gedreven cybersecurity-oplossing met een focus op niet-technische gebruikers waardoor geavanceerde beveiliging toegankelijk wordt en bijdraagt aan een veiligere online gemeenschap.

Ontwikkelaar van snelle, elektrische boten met een speciaal ontworpen romp. Hierdoor is het energieverbruik 50% lager en is de actieradius verdubbeld.

Ontwikkelt een opslagsysteem voor waterstofperoxide, een groene, niet-giftige brandstof die kan worden gebruikt in voortstuwingssystemen om satellieten de ruimte in te sturen.

Ontwikkelaar van een SaaS-platform voor industriële bedrijven, ontworpen om bedrijfskennis en expertise te verzamelen, te beheren en te delen met gebruikers, op zowel kantoor als in het veld.

Ontwikkelt innovatieve, natuur-gebaseerde oplossingen (levende structuren) voor stedelijke omgevingen, gericht op het verbeteren van biodiversiteit, klimaatadaptatie en leefkwaliteit.

Werkt aan innovatieve energieoplossingen die ononderbroken prestaties van apparaten garanderen en zo een verschuiving naar duurzamere en efficiëntere industriële activiteiten bevorderen.

Ontwikkelaar van een hightech cabine, met vier bewezen therapieën in één, die een geautomatiseerde behandeling van 20 minuten uitvoert, waarmee stress volledig wordt geelimineerd.

Meer informatie

Mocht je meer informatie willen over het Market Readiness Program of ben je een innovatieve startup en geïnteresseerd in de volgende editie van het Market Readiness Program, die start op 3 oktober? Bekijk hier de websitepagina en meld je via deze link alvast aan voor deze editie of zorg dat je aanwezig bent bij de online informatiesessie op 5 september. Voor vragen over het Market Readiness Program? Neem dan gerust contact op met Didier Limpens

Didier Limpens

Didier Limpens

Senior Financial Business Developer

 

Nieuwsbrief