Terug naar overzicht

TU Delft en KLM werken samen aan duurzame luchtvaart, presenteren vliegend schaalmodel Flying-V

©Guus Schoonewille

TU Delft presenteert een vliegend schaalmodel en een deel van de cabine van de revolutionaire, energiezuinige Flying-V tijdens de KLM Experience Dagen van 3 tot en met 13 oktober 2019 . Dit v-vormige vliegtuigontwerp verbruikt naar verwachting 20% minder energie door de verbeterde aerodynamische vorm en een lichter gewicht. Met het ruim 3 meter brede schaalmodel wordt later dit jaar gevlogen. De cabine heeft een experimentele inrichting met vier soorten zitplaatsen, waaronder groepszitjes en opklapbare bedden in de economyklasse. De TU Delft Flying-V – een samenwerking met KLM – is een van de routes die aan de TU Delft onderzocht worden om de luchtvaart te verduurzamen. Decaan Henri Werij: “Uiteindelijk moet de luchtvaart volledig draaien op duurzame energie, CO2-neutraal. Ik ben ervan overtuigd dat we dit gaan bereiken.”

 

Languit slapen in economy class

Hoogleraar Peter Vink en industrieel ontwerper Thomas Rotte maakten de ontwerpen voor de nieuwe, ovaalvormige cabine waarbij ze de kennis van lichtgewicht ontwerptechnieken en van passagierscomfort combineren. Vink: “De Flying-V kan worden ingericht zoals de klant dat wil, traditioneel zoals in de huidige Airbus A350, of radicaal anders. Het doel van ons interieurconcept van de Flying-V is om de passagiersbeleving te verbeteren bij een lager gewicht en met passagiersaantallen vergelijkbaar met de huidige Airbus A350. In het concept, tot stand gekomen met tachtig studenten Industrieel Ontwerpen, zijn vier typen zitplaatsen meegenomen: bedden, loungeplekken, groepszitjes en individuele zitplaatsen. We benutten de ovale vorm door bedden te maken en positioneren de stoelen in de vliegrichting, zodat passagiers niet schouder aan schouder zitten.” Bezoekers van de KLM Experience Dagen en later in oktober van de Dutch Design Week kunnen een stuk Flying-V-cabine op ware grootte bezoeken en onder meer de stoelen proberen. Op het ontwerp van de bedden is inmiddels patent aangevraagd.

Vliegend schaalmodel

Het ontwerp voor de Flying-V is in juni gepresenteerd tijdens het IATA congres in Seoul. In de zomermaanden heeft een team van ingenieurs, technici, studenten en onderzoekers een vliegend schaalmodel gebouwd van 3,06 m breed en 2,76 m lang. Dit model – een flinke drone – is bedoeld voor ‘scaled flight testing’. Tijdens de testvlucht wordt bijvoorbeeld gemeten hoe stabiel het vliegtuig is en onder welke hoek het vliegtuig het beste kan opstijgen en landen. Het bouwen van een schaalmodel is overigens geen sinecure: het model moet alle systemen bevatten die het vliegen en besturen mogelijk maken, maar ook alle sensoren die het gedrag van het vliegtuig kunnen meten en doorgeven. Projectleider Roelof Vos: “Voor de ingenieurs en studenten die het model in ons lab hebben gebouwd is dit een ontzettend leerzame ervaring.” Een veel gestelde vraag over de Flying-V is of het voor passagiers niet oncomfortabel wordt door extra g-krachten die ontstaan. Projectleider Roelof Vos: “Uit onderzoek van Airbus is inmiddels gebleken dat passagiers daar geen last van hebben, omdat ze voorin de vleugel zitten. Maar dit geeft wel aan dat je bij zo’n radicaal ander vliegtuigontwerp werkelijk alles opnieuw moet testen en meten.” Vos hoopt nog dit jaar de eerste vliegtests te kunnen uitvoeren. “Dat is spannend. Je weet pas hoe het vliegtuig zich gedraagt als je ermee vliegt.”

Vliegen op duurzame energie

Op 4 oktober kwamen zo’n 40 experts uit universiteiten, kennisinstellingen en het bedrijfsleven bij elkaar om de onderzoeksagenda voor de Flying-V te bespreken. Vos: “Er is nog veel onderzoek nodig, onder meer naar de vliegprestaties, geluid en het inpassen van de Flying-V in huidige luchthavens.”  De Flying-V is een van de onderzoekslijnen van de TU Delft naar het verduurzamen van de luchtvaart. Decaan Henri Werij: ““Uiteindelijk moeten we volledig op duurzame energie gaan vliegen. CO2-neutraal. Als er dan nog CO2 vrijkomt tijdens de vlucht, bijvoorbeeld omdat we dan op synthetische kerosine vliegen, wordt diezelfde hoeveelheid CO2 ingezet om die brandstoffen te maken. Aan de TU Delft onderzoeken we hoe we dit gaan realiseren. We onderzoeken bijvoorbeeld nieuwe manieren van voortstuwing, zoals elektrisch en elektrisch-hybride, de klimaatimpact van de luchtvaart en de operaties rondom luchtverkeer, zoals de luchthavens.”

KLM 100 jaar

KLM is partner in het Flying-V project. Werij: “Het is fantastisch dat we samen kunnen werken met KLM aan duurzame luchtvaart, vooral in dit bijzondere jaar dat KLM 100 jaar bestaat. Namens ons allen aan de TU Delft: van harte!”

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Neem gerust contact met ons op.


Nieuwsbrief