Terug naar overzicht

Rotterdam The Hague Airport start studie naar productie van duurzame kerosine uit lucht

Vrijdag 24 mei ondertekenen Rotterdam The Hague Airport en een Europees consortium onder leiding van EDL Anlagenbau Gesellschaft mbH een samenwerkingsovereenkomst voor de start van een studie met als doel om de productie van duurzame kerosine uit lucht op de luchthaven mogelijk te maken. Streven is om met zo’n demonstratie installatie als eerste duurzame kerosine uit lucht aan de markt aan te bieden. Vergeleken met conventionele fossiele kerosine kan de uitstoot van CO2 en ultrafijnstof significant gereduceerd worden. Dit project vormt zo een belangrijke stap op weg naar een CO2 neutrale luchtvaart.

Duurzame luchtvaart

De luchtvaart stoot CO2 uit en de vraag naar luchtvaart blijft groeien. Dit is ook het geval bij Rotterdam The Hague Airport, waar het aantal passagiers ieder jaar toeneemt. In tegenstelling tot auto’s, kunnen vliegtuigen voorlopig niet op grote schaal overstappen op elektriciteit of waterstof. Rotterdam The Hague Airport is trots om de start van dit duurzaam alternatief mogelijk te maken.

Op weg naar de productie van duurzame kerosine uit lucht!

De studie moet uiteindelijk leiden tot de bouw van een kleine installatie op het luchthaventerrein waar rond de 1.000 liter duurzame kerosine per dag kan worden geproduceerd. Dit zou voor het eerst zijn dat de productie van kerosine uit buitenlucht een laboratoriumschaal van enkele liters per dag ontgroeit. Een serie innovatieve maar bewezen technieken worden op een nieuwe wijze aan elkaar geschakeld om dit te bereiken: eerst wordt CO2 uit buitenlucht gefilterd met de Direct Air Capture techniek van Climeworks. Dit gas wordt vervolgens tot syngas getransformeerd door electrolyse cellen van Sunfire. Dan wordt het syngas opgewerkt tot synthetische olie door middel van Fischer-Tropsch synthese, verzorgd door Ineratec. Tenslotte werkt EDL deze synthetische olie op tot kerosine. EDL verzorgt ook de gehele proces integratie. Dankzij de duurzame zonne-energie van de zonnepanelen van het vliegveld is dit gehele proces duurzaam. SkyNRG, nu al wereldmarktleider in het ontwikkelen van duurzame kerosine oplossingen voor de luchtvaart, is verantwoordelijk voor de commercialisatie strategie binnen de studie.
De eerste mogelijke afnemer heeft zich al bekend gemaakt. Transavia heeft zich aan dit plan gecommitteerd en ook aangegeven in de toekomst via duurzame kerosine haar CO2 uitstoot te willen verlagen.

Innovatie Campus

De installatie zal er niet uitzien zoals de grote raffinaderijen in het havengebied. Door de innovatieve technieken die worden toegepast zal het project relatief compact zijn. De architectonische integratie door de Rotterdamse bedrijven Urban Crossovers en Blueroom zullen ervoor zorgen dat de demonstratie installatie een passend onderdeel wordt binnen het terrein van RTHA zowel in schaal als in haar doelstellingen.

Stichting RHIA Het opzetten van de proeftuin gebeurt vanuit de stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA). De stichting RHIA is door de luchthaven en de gemeente Rotterdam ook op vrijdag 24 mei opgericht. De stichting richt zich op vier thema’s (Entrepreneurial, Energy & Environment, Education, Emergency) waaronder diverse toonaangevende, innovatieve projecten worden opgestart. Het onderzoek naar duurzame kerosine uit lucht is het eerste project.

Doel studie

De studie eindigt met een blauwdruk voor de installatie. Daarnaast moet duidelijk worden wat de kosten van de installatie en de brandstof zijn. Rotterdam The Hague Airport is een goede locatie door zowel haar beperkte grootte, kleine flexibele organisatie en haar focus op innovatie. De studie wordt mede mogelijk gemaakt het moederbedrijf van RTHA, Royal Schiphol Group. Via de Schiphol Innovation Board.

Toekomst

Een productie op grotere schaal vraagt om een opschaling van, en waar mogelijk integratie met bestaande, raffinaderijen. Dit zal niet plaatsvinden op de luchthaven. Dit project vormt een mogelijkheid om het petrochemische complex in de Rotterdamse haven te transformeren in het kader van de energietransitie. Echter, ook kleinere duurzame kerosine productie faciliteiten zijn aantrekkelijk om gedecentraliseerde duurzame brandstof voor afgelegen afnemers beschikbaar te maken.