Terug naar overzicht

Regionale ontwikkelingsmaatschappijen gaan strijd aan tegen voedselverspilling

Wereldwijd wordt ongeveer een derde van al het voedsel verspild, ergens tussen ‘boer en bord’. In Nederland ligt dat percentage iets lager: ongeveer 20%.  “Wie voedsel verspilt, verspilt niet alleen eten maar ook land, water en energie,” zegt Els van Diermen, manager Business Solutions bij Stichting Samen Tegen Voedselverspilling (STV). “6% van de CO2-uitstoot komt van de productie van voedsel dat later wordt weggegooid. Minder verspilling is goed voor het milieu, én voor de portemonnee.” De Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROMs) ondersteunen de initiatieven van STV en gaan via het programma ‘Voedselwaarde’ gezamenlijk de strijd aan tegen voedselverspilling.

‘Kopen, koken en bewaren’

Om de groeiende wereldbevolking te voeden moeten we steeds meer voedsel produceren. De uitdaging is om dit zo efficiënt mogelijk te doen en zo min mogelijk grondstoffen en voedsel te verspillen, vanaf het moment van verbouwen, tot het moment van consumeren. “In de westerse wereld zit veel verspilling bij de consument. Het eten is te goedkoop. Veel mensen gooien bijvoorbeeld te veel gekookte pasta of rijst weg. Mijn leus is: kopen, koken en bewaren.” In minder ontwikkelde landen vindt de voorspelling vooral plaats bij transport en opslag. Van Diermen: “Houdbaarheid speelt daarbij een belangrijke rol. Hoe beter de koeling en hoe langer de houdbaarheid, des te minder bederf.” Een goede afstemming in de keten is ook belangrijk om verspilling tegen te gaan: “Stel je hebt als teler een goede oogst aardbeien, dan moet een supermarkt daarop inspelen; met speciale acties die de consument verleiden tot aankoop.”

Technologie in de strijd tegen verspilling

Om verspilling te voorkomen worden nieuwe technologieën ontwikkeld. Van Diermen weet talloze voorbeelden te noemen. Het bedrijf One third ontwikkelde een technologie die groente en fruit scant en de houdbaarheid kan voorspellen. Op basis daarvan bepaalt een groothandel welke partij als eerste naar de supermarkt moet, en welke nog even kan blijven liggen. Het systeem van Wasteless zorgt ervoor dat producten in de supermarkt automatisch goedkoper worden naar mate de houdbaarheidsdatum dichterbij komt. Van rijpe bananen die anders weggegooid worden, maakt Sunt bananenbrood. Bestelbewuster is een tool om zakelijke lunches te bestellen en minimaal 50% verspilling te voorkomen. MaGie Creations maakt van bierbostel – de afvalstroom van bierbrouwerijen- gezonde en voedzame producten.

Gezamenlijke aanpak werkt

De week van 1 t/m 7 september was de Verspillingsvrije week. Consumenten konden meedoen met diverse challenges, zoals ‘Ga aan de slag als verspillingsvrije kok’. De stichting richt zich niet alleen op consumenten maar inspireert ook bedrijven aan de slag te gaan tegen verspilling.  Veel bedrijven en organisaties, waaronder de ROMs, hebben zich aangesloten bij de stichting. “Als je samenwerkt kom je gewoon verder,“ zegt Van Diermen. “Een voorbeeld: je wilt een product maken uit een reststroom. Dat is vaak duurder dan een regulier product en wordt daarom misschien niet verkocht. Als je in contact komt met bedrijven die al ervaring daarmee hebben, leer je wat werkt en wat niet. Samen kun je nieuwe oplossingen verzinnen. Het zijn vaak complexe problemen, een gezamenlijke aanpak werkt. We inspireren elkaar.”

Business Innovation Program Food

Over de samenwerking met de ROMs is Van Diermen zeer te spreken:

“De samenwerking verloopt heel goed. Ik ben heel blij met de deelname en activiteiten van de ROMs, en met hun netwerken. Zij hebben een grote achterban van bedrijven die zij kunnen inspireren. Bijvoorbeeld met het ‘Business Innovation Program Food’. Ondernemers gaan de slag met een kansrijk idee om in 10 weken tijd tot een goede businesscase te komen, gericht op minder verspilling of op het beter ‘verwaarden’ van voedsel. De eerste groep start in september.”

‘Ultieme streven is 0% verspilling’

Zijn we met z’n allen al een beetje op de goede weg? “We doen het best goed,” vindt Van Diermen. We mogen het niet laten versloffen maar als je naar de consumentenkant kijkt: In de afgelopen jaren zijn we van 42 kilo afval per consument per jaar gedaald naar 34 kilo. Het ultieme streven is nul kilo en dat moet ook kunnen. Verspilling is niet nodig. Maar we zijn ook tevreden met 21 kilo in 2030. Dan hebben we een van de zogenoemde “Sustainable Development Goals” van de Verenigde Naties gehaald: 50 % minder verspilling in 2030 ten opzichte van 2015.”

Programma Voedselwaarde

Dat Nederland behoort tot de wereldtop als het gaat om het produceren van gezond en veilig voedsel, brengt de verantwoordelijkheid met zich mee om hier wat aan te doen. Innovatieve ideeën zijn daarbij noodzakelijk.​

Binnen Voedselwaarde bundelen de regionale ontwikkelingsmaatschappijen hun krachten om business cases te realiseren die bijdragen aan een hoogwaardiger gebruik van (groene) grondstoffen en het tegengaan van verspilling in de keten. ​

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Neem gerust contact met ons op.

Anne-Claire van Altvorst

Senior Business Developer Horticulture