"Waar traditionele communicatieadviseurs kijken wat het bedrijf wil zenden, kijk ik als journalist wat de lezer wil ontvangen"

@InnovationQuarter

Het voelde hier anders dan bij sollicitatiegesprekken die ik eerder gevoerd had. Warmer, menselijker. Als een organisatie zonder ellebogen. Mensen werken hier echt samen en je werk doet ertoe. “Als dit vierkant je mandaat is, dan wil ik dat je net daarbuiten opereert,” zei de directeur. “Want daar vindt de vernieuwing plaats.”

Als persvoorlichter en oud-journalist denk ik in de eerste plaats aan de lezer. Hoe kan ik de waarde van innovatie en wat wij daarin betekenen zo goed mogelijk vertalen voor een breed publiek. Hoe krijg ik het publiek geactiveerd en geïnspireerd? Die journalistieke blik heb ik voor een groot deel de organisatie in gebracht. We denken nu steeds minder aan wij willen zenden en steeds meer aan wat de lezer wil ontvangen.

Het meest trots ben ik op mijn interview met Marike van Lier Lels. Zij trad bij ons aan als nieuwe president-commissaris en ik wilde weten wat ze meebracht naar InnovationQuarter. Dat interview werd het begin van een Raad van Commissarissen die nu veel meer een gezicht heeft bij ons op de werkvloer. We hebben het interview onlangs nog eens live overgedaan voor collega’s. Met mooie gesprekken tot gevolg.

@Home

Bijzondere sporten zijn aan me besteed. Sinds mijn 16e ben ik ski- en snowboardlerares in Lech en ik heb enkele jaren aan triathlon gedaan. Sinds kort ben ik begonnen met karatelessen en inmiddels heb ik mijn witte band al in mogen ruilen voor een gele. De sport brengt een fysieke, maar ook een mentale component die zijn doorwerking heeft op het dagelijks leven.

Binnen de organisatie maak ik me sterk voor een open en fijne werkcultuur in de vorm van leuke activiteiten. Zo zijn we afgelopen jaar met een aantal collega’s op wintersport gegaan (op eigen kosten) naar Sankt Anton. Je leert elkaar buiten kantoor toch weer op een andere manier kennen.

Ik woon samen met mijn vriendin Lauren in Leiden. We hopen samen zo veel mogelijk van de wereld te ontdekken. Italië hebben we inmiddels al bijna helemaal doorgereisd.

@Work

Waar traditionele communicatieadviseurs kijken naar wat het bedrijf wil zenden, kijk ik als oud-NRC-journalist en persvoorlichter wat de lezer wil ontvangen. Iedere dag zie ik als een mogelijkheid om mooie verhalen op te halen, soms persoonlijke – over de diepste drijfveren van mijn gesprekspartner – soms zakelijke – over behaalde resultaten. Storytelling is een van mijn fortes. Bovendien beschik ik over een scherp analytisch denkvermogen: ik kan grote bergen informatie goed terugbrengen naar de kern. En die vervolgens in klare taal overbrengen aan een breder publiek.

Als persvoorlichter zorg ik voor een warm persnetwerk. Dat is niet alleen zodat wij ons nieuws kunnen pitchen. We zien het ook als onze verantwoordelijkheid om de pers snel van de juiste achtergrond en contacten te voorzien. Onze voelsprieten reiken diep in de provincie, zowel in overheid als bedrijfsleven.