Terug naar overzicht

Werken naar een match van vraag en aanbod van biobased alternatieven

Op het gebied van biobased materialen is technisch gezien al veel mogelijk; voor veel op olie gebaseerde materialen bestaan al biobased alternatieven. Maar voor een echte doorbraak van de biobased alternatieven is een betere match van vraag en aanbod nodig. Tijdens de bijeenkomst 'Dare2Cross | Beauty and the Biobased' werkten tientallen experts uit verschillende sectoren aan doorbraken op gebied van onder meer biobitumen, 3D-printen en natuurvezels.

Dare2Cross | Beauty and the Biobased vormde de invulling van de jaarlijkse Biobased Business Development Dag van Biobased Delta. Dare2Cross is een door InnovationQuarter ontwikkeld innovatietraject, waarbij experts uit verschillende disciplines en sectoren worden uitgenodigd om samen patroondoorbrekende oplossingen te ontwikkelen voor innovatievragen. Marieke Kodde, business developer bij InnovationQuarter: “Dare2Cross is een bewezen methode voor het ontwikkelen van concrete business cases, gebaseerd op cross-sectorale innovatie.”

Voor ‘Dare2Cross | Beauty and the Biobased’ op 30 november in het Provinciehuis van Zuid-Holland werkte Biobased Delta samen met mede-organisatoren InnovationQuarter, de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zeeland, Rewin en Impuls aan prikkelende, actuele cases op het gebied van biobitiumen, bioplastics, natuurvezels, 3D-printen en duurzaam bouwen.

De bijeenkomst telde circa 80 vertegenwoordigers van ondernemingen, overheden en kennisinstellingen. Ze kregen eerst een les cross-sectoraal innoveren door IdeaDJ Ramon Vullings. “De oplossing voor jouw probleem is vaak al uitgevonden door iemand uit een andere sector”, aldus Vullings. Durf dus over de grenzen van je eigen sector te kijken, en stel jezelf bijvoorbeeld de vraag: wat zou Google doen om dit probleem op te lossen?

Verdeeld over een aantal kleine groepen werden de cases vervolgens cross-sectoraal bekeken. De deelnemers kwamen tot het inzicht dat de vraagkant denkt dat zij haar vraag duidelijk stelt en de aanbodkant denkt dat haar aanbod duidelijk is. In de praktijk blijkt dat dat niet altijd het geval is, Juist door met elkaar in gesprek te gaan kom je erachter waar de meerwaarde van samenwerking ligt. Dare2Cross stimuleert die samenwerking door verschillende sectoren bij elkaar te brengen.

De bijeenkomst eindigde met een netwerkveiling: daar werden per case concrete vragen gesteld aan de complete groep, zoals: wie kent een nieuw servicemodel voor autowegen, wie kent aanbieders van gerecycled plastic en wie heeft ervaring met het ontwerpen van gebouwen die 50 jaar meegaan? De netwerkveiling leidde al direct tot de eerste concrete afspraken tussen deelnemers. Henk Vooijs, Transitiemanager Circulair van InnovationQuarter: “Dare2Cross trekt mensen uit hun comfortzone en zorgt ervoor dat ze buiten hun eigen kaders gaan denken. Dat levert nieuwe ideeen én innovaties op!”

‘Dare2Cross | Beauty and the Biobased’ werd georganiseerd door InnovationQuarter in samenwerking met Biobased Delta, provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zeeland, Rewin en Impuls.