Nederland zet in op snel reizen met Hyperloop
Treinbaan van de toekomst
Op 1 juni jl. onthulde het Delftse bedrijf Hardt Global Mobility en BAM infra een gezamenlijk ontwikkelde testbaan van 30 meter. Met deze testbaan moet een groot deel van de vraagstukken over de hyperloop beantwoord worden. Behalve technische uitdagingen wordt ook de inpassing van het nieuwe systeem voor supersnel reizen in een woon-, werk- en leefomgeving getest.
De testfaciliteit staat daarom op The Green Village op de campus van de TU Delft. Dit ‘levend laboratorium’ dient als proeftuin voor radicale innovaties, gericht op een duurzame toekomst. De locatie geeft ruimte voor onderzoek naar bijvoorbeeld de maatschappelijke inpassing en sociale acceptatie van het nieuwe vervoermiddel.
Haalbaarheid testbaan in Nederland
Slechts een paar dagen na de onthulling van de testbaan in Delft maakte minister Schultz bekend het onderzoek naar de haalbaarheid van de Hyperloop binnen een maand af te willen ronden. Bij een gunstige uitkomst wordt gesproken over een testbaan van 50 kilometer, die bijvoorbeeld in Flevoland gebouwd kan worden en waar verschillende bedrijven gebruik van kunnen maken. Het voordeel van een langere buis is dat de hoge snelheden en het maken van bochten getest kunnen worden.
Met het inzetten op hyperloop moet Nederland een leidende rol krijgen in de ontwikkelingen van Hyperloop-technologie, met economische- en banengroei tot gevolg.
6.275 kilometer door Europa
Amerikaanse bedrijf Hyperloop One presenteerde deze week plannen voor het leggen van uiteindelijk 6.275 kilometer aan hyperloop-lijnen in Europa. In Nederland gaat het om een cirkel met een lengte van 428 kilometer langs Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Den Bosch, Arnhem en Lelystad. Andere lijnen zouden bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië en Frankrijk moeten komen.
“Als alles meezit, staat in 2021 de eerste werkende hyperloop-verbinding tussen twee steden”, zei Tim Houter van Hardt Global Mobility onlangs tegen NOS op 3. Hyperloop One denkt dat het ook tegen die tijd verbindingen klaar kan hebben.
Bron / www.nos.nl