Terug naar overzicht

Jeroen Derwort CTO en mede-eigenaar van RB Group

Vertel eens over jullie bedrijf

RB Group.Aero is gevestigd in the Dutch Innovation Factory in Zoetermeer. We zijn een luchtvaart startup die het leven van airline crew makkelijker maakt.  Wereldwijd gebruiken 400.000 piloten en stewardessen de apps RosterBuster en RB Logbook. We ondersteunen 500 airlines, waaronder KLM, Transavia, Corendon, TUI, Emirates en EasyJet. Eindgebruikers betalen voor onze dienst via een abonnement.

En wie ben jij?

Mijn naam is Jeroen Derwort en ik ben CTO en mede-eigenaar van RB Group.

Wat was de eerst merkbare impact van Covid19?

In de maand maart hadden wij nog het idee dat de impact mee kon vallen, omdat er wereldwijd nog aardig wat luchtverkeer was. Maar eind maart stortte de luchtvaart wereldwijd volledig in. Wij zagen een 95% reductie(!) in het aantal vluchten in ons systeem. Onze gebruikers zijn de piloten en cabinepersoneel en die werden massaal naar huis gestuurd. Als gevolg daarvan verlengden zij hun abonnement op onze apps niet en hielden ze op met het gebruiken ervan.

Daarnaast kregen wij te horen dat onze investeerder, actief in de luchtvaart, ondanks onze veelbelovende resultaten voorafgaand aan de crisis, ons niet meer kon ondersteunen.

Waarom heb je gekozen voor COL?

De COL regeling is voor ons van groot belang om de periode te overbruggen waarin de luchtvaart stil ligt en ons bedrijf een sterk verminderde omzet heeft. Wij kennen de kracht van onze apps en weten dat als de luchtvaart weer aantrekt, er weer behoefte aan zal zijn. Op dat moment willen wij er zo sterk mogelijk voorstaan. De COL is een regeling die ons voorziet van de noodzakelijke liquiditeit om tijdens de crisis te overleven. Bij de bank hadden we nul op het rekest gekregen.

Het aanvraagproces is niet overdreven ingewikkeld. De meeste stukken konden wij eenvoudig aanleveren, omdat wij al een investeerder aan ons hadden gebonden.

Waar wordt de toegekende lening in eerste instantie voor gebruikt?

We zien een grote exodus van talent naar andere bedrijfstakken. Ook wij hebben helaas niet al ons personeel kunnen behouden. Onze kracht licht in innovatie en het is lastig innoveren als alle kennis de deur uit gelopen is. Via de NOW en COL regelingen, kunnen we een minimale bezetting vasthouden om straks klaar te zijn om op te schalen als de luchtvaart weer aantrekt.

Heb je nog tips voor andere ondernemers?

Het aanvragen van een lening is geen pretje. Het was voor ons enorm schakelen van de ambitieuze groeiplannen die we hadden gemaakt, naar een pure overlevingsmodus. Het geeft echter veel lucht dat we COL hebben kunnen aanvragen. Ik raad ondernemers aan realistisch te zijn en terug te schakelen, hoe pijnlijk dat ook is. Het bedrijf in de ‘slaapstand’ te zetten tot de markt weer aantrekt. De COL helpt enorm bij het uitvoeren van zo’n strategie.