Terug naar overzicht

Vertel eens over jullie bedrijf

Wij zijn Stager! Op 1 maart, vlak voor de corona-crisis, zijn we verhuisd naar een heerlijk kantoor met dakterras in het Zomerhofkwartier in Rotterdam. Stager helpt evenementorganisatoren om een succes te maken van hun events. We bieden een alles-in-één systeem waarmee je optredens, clubnachten, voorstellingen, festivals en andere events kunt plannen, promoten en verkopen.

Ons systeem bestaat uit drie onderdelen:

  • een ticketing systeem voor online en offline kaartverkoop;
  • een plan tool om personeel en producties voor te bereiden; en
  • een marketing tool met een mailing systeem, feeds en CRM.

In Nederland werkt >60% van de poppodia met Stager van Zeeland tot Groningen en van Limburg tot Noord-Holland. Daarnaast zijn er clubs als PIP (Den Haag), Radion (A’dam), festivals (Wereldhavendagen, Blijdorp Festival), maar ook theaters, party organisatoren rekenen tot onze klanten.


“Wat doe je normaliter als techbedrijf in de eventindustrie wanneer je geconfronteerd wordt met een complex probleem? Dan ga je aan de slag met een prototype; onze Corona-Prototyping Party. Geheel veilig feesten is gewoon mogelijk!”

En wie ben jij?

Mijn naam is Mike van Gaasbeek en ik ben CEO van Stager. Hiervoor werkte ik als zakelijk directeur bij kunstpodium WORM (en de Wunderbar) op de Witte de Withstraat in Rotterdam. Hier is Stager ook ontstaan.

Wat was de eerst merkbare impact van Covid19?

De impact van COVID-19 laat zich wel raden. We verkopen normaliter duizenden tickets per dag en rekenen daarvoor een fee per online ticket aan de organisatoren. Hun kaartverkoop viel vrijwel meteen stil, events moesten worden verplaatst en er was veel onduidelijkheid over de refund van ticketgelden.

Hoewel onze omzet voor een groot deel is weggevallen – gelukkig zijn we niet alleen afhankelijk van kaartverkoop inkomsten – hebben we vanaf de start van de “intelligente” lockdown niet stilgezeten en zijn we vol aan de bak gegaan om onze klanten door deze moeilijke tijd te loodsen.

We hebben o.a. de Refund or Donate tool (https://stager.nl/nl/support-your-organizer/) ontwikkeld waarmee kaartkopers een deel van hun ticketgelden kunnen doneren aan de organisator. Hierna zijn we het verkopen van tickets voor timeslots gaan vergemakkelijken. We blijven de actualiteit volgen en proberen hier zo goed als mogelijk op in te springen.

Waarom heb je gekozen voor COL?

Helaas stonden we bij de KvK ingeschreven als ‘software leverancier’ en niet als ‘software leverancier voor de evenementensector’. Hierdoor lopen we de TOGS (Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren) mis.

We maken naast de COL alleen gebruik van de NOW-regeling, maar deze regeling is erg onvoordelig voor groeiende bedrijven, omdat de gemiddelde omzet van 2019 het uitgangspunt is bij de bepaling van je omzetdaling. In de eerste twee weken van maart hebben we evenveel omzet gedraaid als gemiddeld over 2019 en dus konden we voor die maand geen ondersteuning krijgen.

Waar wordt de toegekende lening in eerste instantie voor gebruikt?

Ik heb in de afgelopen periode een topteam om me heen verzameld en we gebruiken de COL om dit team bij elkaar te houden zodat we over een paar maanden uit de startblokken kunnen knallen. Daarnaast is er werk genoeg om klanten te ondersteunen, de software door te ontwikkelen en nieuwe leads kennis te laten maken met Stager.

Heb je nog tips voor andere ondernemers?

Besteed genoeg tijd aan scenarioplanning. Het zijn onzekere tijden, maar als je alle scenario’s doordacht en uitgewerkt hebt, dan weet je wanneer je op welke knoppen moet drukken en blijf je in control.