InnovationQuarter investeert in Tiledmedia om het bereik van Virtual Reality sterk te vergroten
Onderbenutte potentie Virtual Reality
De adoptie van Virtual Reality (VR) komt ondanks de vele potentiële toepassingen nog maar langzaam op gang. Dat heeft twee belangrijke oorzaken: de beperkte beschikbaarheid van content en de grote vereiste bandbreedte om VR te streamen – die is te groot voor de gemiddelde internetverbinding. Tiledmedia lost dit op door de content op te knippen in zogenoemde ‘tiles’ en alleen die tiles te streamen waar de gebruiker op dat moment naar kijkt. De gebruiker ziet slechts 13% van het totale beeld, dus alles versturen is zeer inefficiënt. Tiledmedia’s “ClearVR”-technologie streamt VR met een kwaliteit die 5x beter is op dezelfde bandbreedte, of op dezelfde kwaliteit met een bandbreedtebesparing tot 80%. Zulke forse efficiëntievoordelen zijn met concurrerende technologie niet te evenaren.
Met deze investering kan Tiledmedia haar VR-technologie commercialiseren en zo de toepassing van VR voor een breder publiek toegankelijk maken – Francis Quint, hoofd InnovationQuarter Capital
De weg vrij maken naar grote publiek
Distributeurs van VR-content profiteren omdat ze VR op hoge kwaliteit naar een breed publiek kunnen streamen, tegen significant lagere kosten. Hiermee wordt het aantrekkelijker voor mediabedrijven om VR-content te maken, waardoor ook deze uitdaging wordt opgelost. De technologie van Tiledmedia is daarmee een katalysator voor de VR-markt. Tiledmedia maakt het bijvoorbeeld mogelijk om thuis op de bank met een VR- headset live aanwezig te zijn bij je favoriete wedstrijd of popconcert.
Internationaal netwerk
Het in begin 2017 door Frits Klok (CEO), Ray van Brandenburg (CTO), Arjen Veenhuizen (COO) en Rob Koenen (CBO) opgerichte Tiledmedia heeft een ervaren management team met een groot internationaal netwerk. Rob is President van het Virtual Reality Industry Forum (VRIF) en speelt een belangrijke rol in internationale standaardisatie van mediatechnologie binnen ISO MPEG, onder andere bekend van MP3. Bij TNO heeft het team vijf jaar aan de “tiled streaming”-technologie gewerkt, die met de opkomst van VR grote commerciële potentie kreeg.
Bekende naam
Inmiddels is Tiledmedia een bekende naam in het wereldwijde media-ecosysteem rond VR. Het bedrijf stond in april met wereldleiders Ericsson en Harmonic op de NAB mediatechnologiebeurs in Las Vegas om zijn ClearVR-oplossing te promoten. Tiledmedia’s eerste klant lanceert binnenkort een spectaculaire VR-dienst en diverse internationale partijen hebben interesse om ClearVR te integreren in hun VR-platformen.
“Met de toetreding van InnovationQuarter tot het reeds bestaande consortium van informele investeerders hebben we, naast de noodzakelijke brandstof om onze marketing en sales verder op poten te zetten, ook een professioneel fonds aan boord gekregen”, zegt Frits Klok, Tiledmedia’s CEO. “InnovationQuarter brengt ervaring en een netwerk mee vanuit de vele bedrijven die InnovationQuarter financiert en dat gaat ons absoluut helpen in de verdere uitbouw van Tiledmedia”.
Francis Quint, hoofd InnovationQuarter Capital: “Tiledmedia is een spin-off van TNO, een partner van InnovationQuarter en een belangrijke organisatie in ons regionale ecosysteem. Met deze investering door het consortium van Business Angels en InnovationQuarter kan Tiledmedia haar VR-technologie commercialiseren en zo de toepassing van VR voor een breder publiek toegankelijk maken.”