Terug naar overzicht

InnovationQuarter investeert in Tiledmedia om het bereik van Virtual Reality sterk te vergroten

InnovationQuarter is toegetreden tot de groep investeerders in Tiledmedia. De technologie van Tiledmedia, een Rotterdamse spin-off van onderzoeksinstituut TNO, zorgt voor een significante toename van kwaliteit van Virtual Reality-diensten en een reductie in de vereiste bandbreedte voor het streamen van VR-content. Tiledmedia lost daarmee een van de grootste obstakels op in het breed toegankelijk maken van Virtual Reality. De kapitaalinjectie krijgt nog een extra boost door de recente toekenning van een innovatiekrediet door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Daarmee heeft Tiledmedia een kleine € 2 mln. ter beschikking, dat wordt gebruikt om de sales- & marketingactiviteiten uit te breiden en de doorontwikkeling van de technologie te versnellen. De investering werd bekend gemaakt tijdens de Rotterdam Capital Days op 26 april door Anoesjka Imambaks, Executive Director van Venture Café.

InnovationQuarter invests in Tiledmedia to significantly increase reach of Virtual Reality-002-980x450

Onderbenutte potentie Virtual Reality

De adoptie van Virtual Reality (VR) komt ondanks de vele potentiële toepassingen nog maar langzaam op gang. Dat heeft twee belangrijke oorzaken: de beperkte beschikbaarheid van content en de grote vereiste bandbreedte om VR te streamen – die is te groot voor de gemiddelde internetverbinding. Tiledmedia lost dit op door de content op te knippen in zogenoemde ‘tiles’ en alleen die tiles te streamen waar de gebruiker op dat moment naar kijkt. De gebruiker ziet slechts 13% van het totale beeld, dus alles versturen is zeer inefficiënt. Tiledmedia’s “ClearVR”-technologie streamt VR met een kwaliteit die 5x beter is op dezelfde bandbreedte, of op dezelfde kwaliteit met een bandbreedtebesparing tot 80%. Zulke forse efficiëntievoordelen zijn met concurrerende technologie niet te evenaren.

Met deze investering kan Tiledmedia haar VR-technologie commercialiseren en zo de toepassing van VR voor een breder publiek toegankelijk maken – Francis Quint, hoofd InnovationQuarter Capital

De weg vrij maken naar grote publiek

Distributeurs van VR-content profiteren omdat ze VR op hoge kwaliteit naar een breed publiek kunnen streamen, tegen significant lagere kosten. Hiermee wordt het aantrekkelijker voor mediabedrijven om VR-content te maken, waardoor ook deze uitdaging wordt opgelost. De technologie van Tiledmedia is daarmee een katalysator voor de VR-markt. Tiledmedia maakt het bijvoorbeeld mogelijk om thuis op de bank met een VR- headset live aanwezig te zijn bij je favoriete wedstrijd of popconcert.

Internationaal netwerk

Het in begin 2017 door Frits Klok (CEO), Ray van Brandenburg (CTO), Arjen Veenhuizen (COO) en Rob Koenen (CBO) opgerichte Tiledmedia heeft een ervaren management team met een groot internationaal netwerk. Rob is President van het Virtual Reality Industry Forum (VRIF) en speelt een belangrijke rol in internationale standaardisatie van media­technologie binnen ISO MPEG, onder andere bekend van MP3. Bij TNO heeft het team vijf jaar aan de “tiled streaming”-technologie gewerkt, die met de opkomst van VR grote commerciële potentie kreeg.

Bekende naam

Inmiddels is Tiledmedia een bekende naam in het wereldwijde media-ecosysteem rond VR. Het bedrijf stond in april met wereldleiders Ericsson en Harmonic op de NAB mediatechnologiebeurs in Las Vegas om zijn ClearVR-oplossing te promoten. Tiledmedia’s eerste klant lanceert binnenkort een spectaculaire VR-dienst en diverse internationale partijen hebben interesse om ClearVR te integreren in hun VR-platformen.

“Met de toetreding van InnovationQuarter tot het reeds bestaande consortium van informele investeerders hebben we, naast de noodzakelijke brandstof om onze marketing en sales verder op poten te zetten, ook een professioneel fonds aan boord gekregen”, zegt Frits Klok, Tiledmedia’s CEO. “InnovationQuarter brengt ervaring en een netwerk mee vanuit de vele bedrijven die InnovationQuarter financiert en dat gaat ons absoluut helpen in de verdere uitbouw van Tiledmedia”.

Francis Quint, hoofd InnovationQuarter Capital: “Tiledmedia is een spin-off van TNO, een partner van InnovationQuarter en een belangrijke organisatie in ons regionale ecosysteem. Met deze investering door het consortium van Business Angels en InnovationQuarter kan Tiledmedia haar VR-technologie commercialiseren en zo de toepassing van VR voor een breder publiek toegankelijk maken.”

Nieuwsbrief