Global Market Entry Program: vernieuwd programma!
Uniek internationaliseringsprogramma voor ondernemers in Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Ben jij een innovatieve en ambitieuze ondernemer die klaar is voor internationale expansie, bijvoorbeeld in Duitsland, Frankrijk of Denemarken/Zweden? Het Global Market Entry Program stoomt je klaar voor een succesvolle markttoetreding in het buitenland.
Meld je dan nu aan voor het Global Market Entry Program via het formulier onderaan deze pagina. Het programma neemt je mee op een negen maanden durende reis, die begint in mei 2025 en loopt tot januari 2026. Inschrijven kan tot en met 31 maart. Meer weten? Neem direct contact op met Elisa van Maanen-Gentzsch, projectmanager Internationalisering & Trade.
Het exclusieve Global Market Entry Program biedt plaats aan 20 mkb-bedrijven en scale-ups uit de 21 gemeenten van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Het programma bestaat uit drie modules verdeeld over negen maanden.
Doordat we samenwerken met internationaliseringsexperts ben je verzekerd van de beste inzichten in je doelmarkt. Dit is wat het Global Market Entry Program uniek maakt:
Bewezen aanpak en diepgaande kennis
We combineren strategisch onderzoek met praktische marktvalidatie. De cross-sectorale aanpak van het programma zorgt voor kennisuitwisseling en kruisbestuiving. Thematische workshops bieden de nodige kennis om expansie voor te bereiden.
Hoogwaardige begeleiding
Je wordt ondersteund door internationaliseringsexperts (FUTUREPROOF en DutchBasecamp) en landenexperts van de Duits-Nederlandse Handelskamer, Netherlands French Chamber of Commerce of MarketLink (Denemarken en Zweden). Deze experts helpen je met de validatie van je internationaliseringsplannen en netwerkopbouw.
Resultaatgericht
Je sluit het programma af met een doortimmerd internationaliseringsplan, praktische inzichten in je doelmarkt en waardevolle contacten.
Het Global Market Entry Program is bedoeld voor mkb-bedrijven en scale-ups. Je hebt een bewezen businesscase, voldoende tractie op de Nederlandse markt, voldoende capaciteit en bent klaar voor de volgende stap: uitbreiden naar het buitenland.
Met het Global Market Entry Program werk je in negen maanden gericht toe naar een strategische markttoetreding en krijg je toegang tot een groot lokaal en internationaal netwerk. Het team van InnovationQuarter, The Hague & Partners en al onze kennispartners staan tijdens elke stap in het proces voor je klaar met persoonlijk advies.
Het programma bestaat uit drie modules: Awareness, Ambition en Action. In elke module volg je inspirerende workshops samen met andere ondernemers en krijg je waardevol advies van internationaliserings- en landenexperts. Daarnaast heb je de ruimte om in je eigen tempo de opgedane kennis te verdiepen en toe te passen met behulp van gerichte opdrachten in een op maat gemaakt werkboek.
Module 1: Awareness
Mei/Juni 2025
Tijdens de eerste module neem je je eigen organisatie onder de loep en beoordeel je de huidige staat van je bedrijf en de mate waarin het klaar is voor internationalisering. Je wordt je bewust van je sterke punten en kansen en herkent mogelijke risico’s in de markt. Naast het formuleren van je concurrentievoordeel en je product market fit, leg je een holistische basis voor toekomstige groei.
Module 2: Ambition
Juli-September 2025
In module twee onderzoek je de belangrijkste factoren voor markttoegang, analyseer je het marktpotentieel en stel je meetbare doelen voor je marktexpansie. Je beoordeelt onder andere de concurrentiesituatie en maakt je vertrouwd met culturele verschillen en juridische bijzonderheden. Vervolgens ontwikkel je holistische strategieën om je markttoegang aan te pakken en deze doelmarkt duurzaam te ontwikkelen.
Module 3: Action
Oktober – Januari 2026
In de derde module vertaal je jouw ambities naar concrete acties. Je zet alles wat je hebt geleerd en jouw strategie om in realistische stappen, zodat je gemotiveerd en doelgericht jouw nieuwe markt kunt veroveren. Daarbij krijg je praktische ondersteuning van landenexperts van de Duits-Nederlandse Kamer van Koophandel, de Nederlands-Franse Kamer van Koophandel of MarketLink Scandinavia.
Maart – April: Inschrijving en selectieproces
Je kunt je tot uiterlijk 31 maart 2025 inschrijven voor deelname aan het programma. In april worden de 20 deelnemers geselecteerd en. Een selectieinterview kan deel uitmaken vna het selectieproces.
Mei: Kick-off
Begin mei vindt de gezamenlijke kick-off plaats. Je maakt intensief kennis met het programma, de andere deelnemers en coaches en ontvangt je workbook.
Mei – December
Module 1 t/m 3
Je neemt deel aan workshops en krijgt ondersteuning om je gewenste doelmarkt nauwkeurig en holistisch te analyseren, je zakelijke potentieel te beoordelen, doelen en strategieën te formuleren en deze uiteindelijk te vertalen naar een concreet actieplan, gebaseerd op een heldere kijk op je huidige bedrijf. Alle modules bouwen op elkaar voort met als duidelijk doel het verkennen en definiëren van een veelbelovend pad voor uw toetreding tot de markt.
Januari 2026: Wrap-up, presentaties en… wie weet!
Met al deze kennis op zak kun je straks zelfstandig succesvol zijn in jouw doelmarkt. Tijdens een gezamenlijke afsluiting in januari 2026 presenteren de deelnemers hun opbrengst van het programma.
Deelname aan het Global Entry Market Program is niet vrijblijvend. Samen met onze partners en experts investeren we veel tijd en kennis in jouw onderneming. Dat doen we graag, omdat wij willen dat jij succesvol bent in het buitenland.
Jouw eigen bijdrage aan het programma is € 1000 (alumni € 1500). Hiervoor krijg je:
Veel ondernemers gingen je al voor in dit programma van InnovationQuarter en The Hague & Partners. Samen vormen zij een community van bedrijven die letterlijk samen grenzen verleggen. Als lid van de community doe je waardevolle contacten op met ondernemers die al actief zijn in het buitenland en graag hun kennis met je delen.
“Het GMEP programma heeft mij goed voorbereid op mijn eerste gesprekken in Duitsland, waardoor ik precies weet wat er speelt op de Duitse markt. Onze market entrance strategie verschilt compleet van onze aanpak in Nederland. Door GMEP hebben wij veel tijd bespaard, ik had dit nooit in zo een korte periode en in mijn eentje kunnen uitzoeken”.