Terug naar overzicht

Delfts bedrijf The Barn groeit dankzij serieuze games naar het volgende niveau

Hoe zorg je dat cursisten de leerstof beter onthouden, hoe je de ware aard van sollicitanten boven tafel krijgt, of hoe je op een digitaal congres toch menselijk contact stimuleert? Het Delftse bedrijf The Barn gebruikt zogenaamde serious games om dit voor elkaar te krijgen. Hoewel onbekend bij het grote publiek heeft het bekende multinationals als klant. Op 29 augustus bestaat het bedrijf precies 10 jaar, reden genoeg voor een nadere kennismaking.

Serious Gaming is in het afgelopen decennium van academische niche uitgegroeid tot volwassen groeimarkt. Serious Gaming is de verzamelnaam voor het inzetten van spellen en simulaties om serieuze resultaten te bereiken. Bij de TU Delft is daarover van alles onderzocht: of mensen van hoogtevrees kunnen genezen met een spel in Virtual Reality, hoe dijkbewakers kunnen worden opgeleid in een computergame, of hoe bestuurders een betere belangenafweging kunnen maken in complexe besluitvormingsprocessen door in een spelsituatie met elkaar te ervaren wat ieders belangen zijn. Rondom Delft zijn dan ook verschillende bedrijven ontstaan die op zo’n toepassing zijn ingesprongen.

De startup fase ontgroeid

Zo ook The Barn, opgericht door TU Delft-alumni Bas van Nuland en Arne Bezuijen. “We kennen elkaar van de Serious Gaming groep aan de TU Delft en besloten in 2011 om samen een bedrijf te starten. We zagen namelijk dat spellen in staat zijn om de samenwerking tussen collega’s te verbeteren en hun betrokkenheid bij hun werk en het bedrijf op een leuke manier te vergroten. Maar we zagen ook dat maar weinig bedrijven wisten hoe ze serious games in kunnen zetten. Wij willen ze daar bij helpen,“ legt Bas van Nuland uit. “In het begin was alles wat we deden nieuw en maatwerk, en we werkten dan ook veel voor grote klanten zoals het Havenbedrijf Rotterdam en de Nationale Politie. Inmiddels doen we dat nog steeds wel, maar werken we vooral aan onze twee belangrijkste standaardproducten Eventrum en TeamUp, waarmee ook kleinere bedrijven makkelijk en snel van de voordelen van Serious Gaming gebruik kunnen maken.”

Hoewel er in het kantoor nog steeds een Super Nintendo klaarstaat voor de nodige ontspanning en de gemiddelde leeftijd rond de 30 jaar ligt, is het bedrijf de startup fase duidelijk ontgroeid. Met de nette bureaus en grote aantallen beeldschermen straalt het kantoor toch vooral uit, dat er een serieuze softwareontwikkelaar in huist. Dat past ook goed bij de ambitie die de oprichters van The Barn hebben: bedrijven ontzorgen door het slim en professioneel inzetten van software waarbij Serious Gaming concepten worden gebruikt. Er werken nu 7 mensen bij The Barn: er zijn software bouwers, 3D modelleurs, customer success consultants en uiteraard experts in het ontwerpen van games die echt impact kunnen maken.

The Barn team
Het team van The Barn, met oprichters Bas van Nuland (rechts) en Arne Bezuijen (tweede van links)

Trainen op soepele samenwerking

Een van de ‘standaardproducten’ van The Barn heet TeamUp. In het spel krijgen vier mensen de taak om een aantal puzzels op te lossen, een beetje als een virtuele ‘escape room’. De truc zit het er in, dat dat alleen kan als de vier goed met elkaar samenwerken. En hoe goed ze dat doen, dat kan TeamUp nauwkeurig meten. “TeamUp wordt in de praktijk op twee manieren gebruikt,” legt Van Nuland uit. Sommige bedrijven, zoals ASML, gebruiken het als onderdeel in een sollicitatieprocedure. Evaluatie van de soft skills zijn het meest lastig en TeamUp biedt een manier om de voorkeursstijl van de kandidaat te zien. Het neemt daarmee risico weg bij HR. Een kandidaat die niet goed past kan zeer kostbaar zijn voor het bedrijf.” En er kan op worden vertrouwd, de TU Delft en Accenture hebben mede aan de basis gestaan en de effectiviteit ervan is uitgebreid onderzocht in wetenschappelijke studies.

“Ook wordt TeamUp ingezet als trainingstool, begeleid door een online of offline trainer, waarin collega’s kunnen ervaren hoe belangrijk maar ook hoe moeilijk samenwerken is. De trainer observeert op welke vlakken mensen nog coaching nodig hebben, mede op basis van de metingen die TeamUp doet tijdens het spelen. Soms geven we deze trainingen zelf, maar vaak werken we samen met aanbieders van bedrijfstrainingen die TeamUp inzetten.”

The Barn TeamUp
In TeamUp blijkt de stijl van samenwerken van de spelers

Virtuele evenementen met echte interactie

Een heel ander product van The Barn is Eventrum, een interactief platform voor online evenementen. “Anders gezegd, het is een digitale wereld waarin je open dagen, congressen of beurzen kunt organiseren. Je kunt duizenden mensen samenbrengen en ze op natuurlijke manier met elkaar laten netwerken, of ze ervaringen laten delen, zonder te hoeven reizen,” legt Van Nuland enthousiast uit. “We gebruiken game technologie om echte interactie te stimuleren. Door corona heeft dat natuurlijk een enorme boost gekregen omdat events anders helemaal niet door konden gaan. De open dag van provincie Zuid-Holland kon in Eventrum gewoon doorgaan en bij opening van het academisch jaar van TU Delft maakten meer dan 3000 deelnemers via Eventrum kennis met de campus”.

The Barn_Eventrum Keynote
Bezoekers van de Game Didactics conferentie in Eventrum netwerken met elkaar voorafgaand aan een keynote lezing

Bang voor minder klandizie na corona is Van Nuland niet. “Ook voor corona was er steeds meer interesse in Eventrum omdat je op die manier het bereik van je event sterk kunt vergroten – niet alle geïnteresseerden zullen naar de RAI of naar je bedrijf of campus kunnen afreizen. Juist met een goede hybride strategie zul je in de toekomst succesvol zijn. We hebben Eventrum gebouwd als een soort Lego waarmee onze klanten zelf heel makkelijk een 3D virtueel evenement kunnen opzetten. Natuurlijk helpen we daarbij, maar eigenlijk is het niet eens nodig en kun je met een aantal muisklikken je online congres, bedrijfsbeurs of open dag inrichten, en daar live presentaties, discussietafels en allerlei andere content in plannen.”

De bezoeker aan Eventrum komt terecht in een overzichtelijke, kleurrijke wereld waarin hij of zij met de muis kan rondlopen tussen activiteiten. “We hebben bewust gekozen voor een eenvoudige, vrolijke stijl,” zegt Arne Bezuijen, die als Art Director verantwoordelijk is voor de look & feel van de producten. We weten uit feedback van gebruikers dat deze stijl beter werkt dan een realistische of ‘corporate’ stijl. Gebruikers merken op dat het soepel werkt en overzichtelijk is. Mensen hebben weinig geduld met een platform dat niet intuïtief werkt, daar hebben we dan ook heel veel ontwerpuren in gestoken. Dat onze klanten ook onze belangrijkste ambassadeurs zijn en meestal via mond-tot-mond reclame bij ons komen, is een mooi compliment voor ons team.”

Blik op de toekomst

Voor The Barn breken spannende tijden aan. “We denken dat Eventrum en TeamUp voor veel meer bedrijven nuttig zijn. De houding ten opzichte van online werken is ook echt merkbaar veranderd dankzij het thuiswerken in de afgelopen jaren. We willen daarom zwaarder inzetten op de groei van deze producten, en daarmee ook met een verdere groei van het bedrijf,” zegt Bas van Nuland. “Tot nu toe is The Barn min of meer vanzelf gegroeid, nu kijken we dus ook naar het aantrekken van groeikapitaal. Dat betekent voor ons ook dat we nog scherper moeten nadenken over de strategie en inrichting van het bedrijf, hoe we samenwerken, en wat het betekent om een nieuwe aandeelhouder aan boord te nemen. Deze nieuwe trajecten zijn nieuw voor ons en we zijn dan ook blij met de hulp die we daarbij krijgen vanuit InnovationQuarter.”

Als regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Zuid-Holland ondersteunt InnovationQuarter het bedrijfsleven op allerlei manieren. “Een innovatief bedrijf met groeiambities kan bij InnovationQuarter terecht voor allerlei soorten hulp,” licht Jos Maccabiani toe. Hij werkt als business developer Digital Technology bij de regionale ontwikkelingsmaatschappij. “Natuurlijk zijn er de fondsen voor durfinvesteringen, zoals UNIIQ en IQ Capital, en voeren we de regie over verschillende innovatieprogramma’s. Maar we kunnen ook als sparring partner fungeren, als wegwijzer naar regelingen waar ondernemers gebruik van kunnen maken, of we brengen hen in contact met anderen die hen in hun groei kunnen ondersteunen. Het is ontzettend mooi om te zien dat een bedrijf als The Barn met die hulp snel vooruit kan.”

Wie meer wil weten over The Barn, TeamUp en Eventrum kan terecht op de website van het bedrijf (www.thebarngames.nl) of bij Bas van Nuland (bas@thebarngames.nl)

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Neem gerust contact met ons op.

Jos Maccabiani

Senior Business Developer Digital Technology